Lördagen den 4 oktober, 2008, om besök o op

Helt plötsligt fanns en tid för op igår fredag, så på morgonen fick jag inte äta eller dricka något. Man måste alltid vara utan mat och dryck några timmar innan operation. Kan vara jobbigt om man är hungrig,men nu var jag ändå inte sugen på något.. När man skall sövas måste jag ha nål i porten, dels för att få "sov-medicin", men även om man under operationen behöver sätta dropp eller ge annan medicin, så jag fick sätta ny nål. Precis innan vi skulle sätta den kom Clownen på besök så op fick vänta lite! Jag ville ju träffa den roliga Clownen! Lika tokig som vanligt.Samtidigt kom en av mina lärare från min skolan, Tina. Hon hade även med sig Ellen och Ida, som var lediga(studiedag). Tina hade med sig en hel hög med brev och teckningar från mina skolkompisar. Jättekul läsning! TACK! Jag saknar er också jättemycket. Vad fina saker ni har gjort på temat skräp. När det var dax att sövas, följde både pappa, Ellen, Ida och Tina med upp till op, men det var bara pappa som fick föja med ända in i operationsalen för att vara med tills jag sov. Pappa fick på sig en grön rock och en mössa. Han såg jätterolig ut! Alla sköterskor och doktorer är också klädda så på operation, för att det skall vara sterilt (alldeles rent och inga baskilusker). Operationen gick bra. Efter ca 1 timme var jag på uppvaket på NIVA (Neuvrologiska Intensiv Vårds Avdelingen). Då fick alla komma och besöka mig, men man är väldigt trött och sover en bra stund efteråt. Tina och pappa växlade och satt hos mig tillsammans med Ellen och Ida. Det är andra i salen också och det är viktig att det är tyst, vilket inte är så lätt för någon i min familj!...Tina satt och läste lite av mina brev. Tack Tina!! Det betydde väldigt mycket både för mig och min familj att du var här! Nu har du även lite bilder du kan visa mina kompisar och berätta lite om hur en dag kan se ut här. Igårkväll kom mamma! Då gick pappa, Ellen och Ida till Ronald så vi fick vara själva och "mysa" lite. Men jag var trött och somnade ganska snart. Det kändes skönt att mamma kunde sova hos mig. Vi fick ett eget rum, men med fönster in till personalen som kom och gjorde kontroller varje timme hela natten, bla lys i ögonen och blodtryck. Jag var också kopplad till EKG, syresättning och dropp. Det var stabilt hela natten, men ibland larmar instrumenten ändå av olika anledningar och då piper det i maskinen. Det gjorde det ganska många gånger på natten..så till slut stängde vi av eftersom det visade så bra och jag andades lungt. Det var gott att få sova ett par timmar ostört..På morgonen kom pappa, Ellen och Ida. Vi tittade på en film "Tarzan". Ida och Ellen byttes vid att sitta i min säng. När filmen var slut fick jag komma ner på avdelningen. Det var skönt att komma tillbaka till sitt "eget" rum. Ellen och Ida åkte med i sängen. Mamma och pappa fick inte plats... Nu har jag precis ätit lite fiskpinnar och potatismos samtidigt som jag läser Kalle Anka. Doktorn har varit här och berättat lite vad som kommer att hända. Både port och chunt är bortplockat. Någon ny mätare är inte ditsatt pga risken av att det fortfarande kan finnas bakterier. Man vet inte om jag behöver ny shunt eller om systemet fungerar utan. Det kanske man inte kan se förrän efter några veckor..Behandlingen som borde starta nu kan inte påbörjas förrän man vet, så alternativet är att kanske sätta in en shunt för säkerhets skull. Tills dess skall jag få antibiotika i min port, helst en vecka. Sen behandling...Vi får ta en dag i taget. Kanske gäller något annat imorgon..Nu ska jag passa på att vila lite innan Ida, Ellen och pappa är tillbaka från lunch!

Kommentarer
Postat av: Emil

hej

va de roligt när din fröken va och helsade på?

i onsdags fyllde jag 9 år i dag har jag åkt rolerblades.

hoppas vi ses snart.

helsningar emilj.

2008-10-04 @ 15:06:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0