Söndagen den 6/12,2009, julbak o julspel

I lördags var en toppen dag och kväll. Vi han med 8 roliga saker! Vi började klockan 10 på förmiddagen. Pepparkaksbak medans lussekattdegen var på jäsning. Ellen, Ida och jag trollade fram den en roliga pepparkakan efter den andra i takt med julmusik. Mamma hade fullt upp att passa ugnen. Tyvärr hann hon inte riktigt med, så några blev lite väl bruna..Det sista av degen åt vi upp så vi skulle bli klara. Vad gott det är med pepparkaksdeg! När den var slut tog vi tag i lussekattdegen. Ellen gjorde traditionella lussebullar, Ida försökte göra konstverk och jag gjorde bokstäver. Ja, Mormor brukar alltid göra första bokstaven till alla namn. Jag gjorde alla bokstäver i mitt namn. Vad goda de blev o vad gott det luktade långt ut på stan! Ni som känner min mamma fattar att detta inte var allt...vi fortsatte med ischoklad och knäck. Allt hann vi med före klockan två! Då hade jag bestämt att leka med en kompis. Ida hängde också på. De fanns lekkompis till henne också. Tack för en rolig eftermiddag! På kvällen fortsatte roliga aktiviteter hemma. Bland annat åt vi av våra bak- och godisverk. Det får nog bli en omgång julgodis till innan jul..
Efter maten, grillad kyckling, hade vi film tajm! Jag fick bestämma film. Det blev Ice Age 3. Efter filmen tog jag fram mitt Fia-spel. Då valde Ellen att sitta vid datorn..Ida, jag, mamma och Peter spelade. Jag vann!! Mamma kom sist..
Vi kom i säng ganska sent och lovade att sova länge på söndagen. Klockan halv sju väckte jag mamma och talade om att det var Finlands nationaldag. Hon såg både trött och förvånad ut.? Jag satte på tv:n. Ingen mening att gå och lägga sig igen..Jag skulle ju uppträda i kyrkan klockan 10. Vi hade ett julspel där Ida spelade Josef och jag värdshusvärd. Det var jättekul och gick jättebra. Mormor, morfar och farmor var också och tittade på mig. Efteråt var det fika och julgransdans i församlingshemmet. Sen kom Tomten! Vi fick var sin godispåse. Därefter hade jag bestämt att vara med en kompis. Mamma körde mig dit. Jag har varit på jättegott humör hela helgen och känner att jag har fullt med energi i kroppen som bara vill ut. Den känslan vill jag hålla kvar. När jag mår så bra önskar jag att jag kunde ge lite av den känslan till andra som behöver.

Kommentarer
Postat av: fam olsson färlöv

Hej på er fam Dahl!

Hoppas allt är bra! Vi har också bakat pepparkakor och Emelie mådde väldigt illa när hon skulle spela handboll efter pepparkaksbaket. Vi kämpar också på

här i Färlöv.Hälsningar fam Olsson i Färlöv.God jul och gott nytt år på er!

2009-12-12 @ 22:06:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0