Onsdagen den 7/1, 2009, hem till slut...

På morgonen fick jag ofrivilligt gå upp "tidigt" (kl. 8.00) för vi skulle vara hos stråldoktorn vid nio. Innan dess: blodprover, mediciner, frukost och en lång promenad dit. MEN idag visste jag att jag skulle få åka hem, så ok, gör allt snabbt så jag kan komma iväg. Men...bäst som det var blev allt svart! En mycket vänlig doktor på strålningen talade om hur förberedelserna skulle gå till och att vi skulle ta det väldigt lungt. Först bara titta runt och få berättat vad som skall hända och sen kunde jag komma tillbaka imorgon!!! VA??? ALDRIG, sa jag: JAG SKA ÅKA HEM IDAG!!! Mamma och pappa blev också paffa och sedan fick mamma förklara för doktorn hur viktigt det var för mig att komma hem just idag! Detta har jag ju förberett mig på sen jag kom ner den 2:dre. Man kan väl inte luras?! Doktorn fick gå iväg och undersöka saken. En stor miss var ju att de inte informerat om förändringarna. Vi hade ju fått tider. Först träffa doktorn. Sedan göra en fixering för att jag skall ligga still, samt sedan en CT (röntgen). Vi väntade. Jag åt pepparkakor och önskade...Snart kom han tillbaka och de beslutade att ta alltihop på en gång! Jag var klar vid elva! Fixeringen var både lite läskig, men samtidigt spännande. De gjorde en ansiktsmask som ser ut ungefär som en hockeymålvaktsmask, men med lite mer hål...Sen gjordes en specialanpassad madrass som formades efter min kropp. Därefter ritade de några streck i ansiktet och på magen för strålningsmaskinen skall ställas in rätt. Sträcken i ansiktet tvättades bort sen, men de på magen skall jag ha kvar till strålningen är klar. Hoppas jag slipper duscha!..Nästa vecka ska jag göra en simulering av strålningen så man ser att allt går rätt. Sen är det planerat att starta den 19/1 och 10 arbetsdagar frammåt. Doktorerna säger att det är som jättestarka solstrålar och som kommer att smälta ev kvarvarande snabbväxande cellerna (leukemiceller).
Efter de 10 dagarna börjar min underhållsbehandling med "enbart" tabletter.
När vi nu kom upp till avdelningen så tidigt, hoppades jag på att få mitt "stick i benent" som man måste vara kvar i 2 timmar för (chock-beredskap), men den medicinen var inte beställd förrän till 14.00. Suck...Men de snälla sjuksköterskorna gjorde vad de kund för att få den tidigare och i alla fall kvart över ett sattes den, så till slut vid kvart över tre drogs nålen och fem minuter senare satt vi i bilen!! Vi tog en omväg om Helsingborg för att hämta upp Ellen.
Jag var på jättebra humör hela vägen hem. Vi stannade också förstås och åt lite gott! Nuggets...
Det var lite småhalt på sina ställen så vi tog de lungt. Hemma vid halv åtta var jag trött och ville gå och lägga mig. Skönt att vara hemma! Imorgon kommer mormor och morfar. Undrar om de vill åka pulka?..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0