Tisdagen den 16/3, 2010, Lund igen!

Just nu ligger jag på NIVA, neurologintensiven i Lund och väntar på operation.
Jag var ju ganska trött i söndags, fick ont i huvudet och kräkte. Det började likna ett mönster jag hade före jag fick shunten i julas. Jag blev också väldigt yr och kunde knappt gå.Mamma började ringa runt till Lund på måndagmorgonen eftersom det bara blev sämre. Hon började misstänka att magnetröntgen i torsdags hade rubbat shunten på något vis. Efter några samtal blev det klart att jag skulle ner till Lund med en gång. På 5 minuter satt vi i bilen, mamma och jag. Precis innan hade jag fått pannkakor som jag velat, men de kom upp när vi skulle köra. När vi kom till Osby VILLE jag vara sugen på korv och vi stannade. Jag vinglade in på macken, men köpte bara en Cola. Vi åkte vidare och jag somnade. Väl framme i Lund kunde jag knappt stå på benen, så mamma fick bära mig på ryggen. Tur att hon tränar lite styrketräning. Vi kom snabbt in till läkare som direkt skrev in oss på NIVA. Efter en halvtimme var vi på röntgen. Bilderna hanterades omgående och snart fick vi besked om att där fanns överflödig vätska alltså för högt tryck. Det som däremot var lite konstigt var att shunten var rätt inställd.
Möjligt att något täpper till systemet. Jag skulle vara förberedd på operation på eftermiddagen/kvällen. Men först gjorde doktorn en tömning i shunten. Dels för att analysera vätskan och dels för att lätta på trycket. Proverna i torsdags visade något förhöjd äggvita som skulle kunna tyda på någon infektion. Det skulle inte vara bra..Doktorn stack mig i huvudet. Jag satt blixt stilla som vanligt. Gjorde ont förstås men vet att det måste bli gjort.
Efter tömningen kände jag mig mycket bättre. Huvudvärk, yrsel och illamående försvann. Vad skönt! Nu var jag hungrig! Vad fick man? Lite dropp!!! Doktorn vill avvakta och se vad som händer. Första provsvaren på vätskan var  i alla fall bra. Men behövs operation måste jag vara fastande. Ok, det är bara att ta. Som tröst fick jag in en liten minitv med DVD. Först tittade jag på musses jul...sedan Pirates of Carabien. Den var häftig. Tyckte mamma också. Sen somnade jag gott. Sov gott hela natten. När mamma väckte mig klockan 06.00 och frågade hur jag mådde (!!!), kändes det bra. Men efter ett par timmar började huvudvärken och illamåendet komma tillbaka. Därför är det nu mycket troligt att det blir operation. Först när det är öppet i huvudet kan man se vart problemet ligger. Men vet ni vad det värsta är? JAG MÅSTE DUSCHA TRE !!! GÅNGER! Usch! Första är klar...suck!
Jag sa själv till mamma, före doktorerna, att jag trodde att jag måste opereras för att bli bra. Kände det på mig.
Jag hör av mig imorgon. Tar nog hela eftermiddagen och kvällen med duschar, op och uppvak.
Men när jag vaknar vill jag ha: Lax, vit sås, potatis och broccoli!!

Kommentarer
Postat av: Anton

Kämpa på kompis! Jag vill så gärna åka skidor me dej på lördag. Kram från alla i familjen

2010-03-16 @ 18:16:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0